• Delta i vår namninsamling mot att fasa ut ränteavdraget på lån utan säkerhet: Skriv under här.

Lånforum.se rekommenderar

1. Zmarta - Forumets favorit
2. Lendo - Ett bra alternativ
3. Compricer - Jämför lån (ny)
4. Klaralån - Lån utan UC
5. Merax - Lån utan UC, pengar via Swish
6. Ferratum - Lån utan UC
7. Credifi - Lån utan UC
8. Brixo - Lån utan UC
9. Nstart - Godkänner skuld hos KF+bet.anmärkningar
10. Brixo Privatlån (ny) - Ingen UC
11. Binly - Lån utan UC

Ta lån sätta in pengarna på annans konto

Anna akesson

Ny medlem
Poäng: 6
Blev medlem
9 Oktober 2020
Meddelanden
4
Mottagna reaktioner
1
Poäng
6
Ommin kompis tex tar ett lån i sitt namn och ber att sätta in det på mitt bankkonto. Sen kan hon inte betala lånet och undviker alla påminnelser. Hur stor chans är det att företaget/inkasso tar kontakt med mig för att få in pengar för lånet? Tar de info från banken för att få hennes uppgifter?
 
  • Nystartslån
  • Lån utan UC

Ankki55

V.I.P
Poäng: 327
Blev medlem
2 Februari 2019
Meddelanden
362
Mottagna reaktioner
148
Poäng
327
Vad jag vet så sätter de bara in på låntagarens konto. De verifierar med låntagarens bank och kontrollerar att det är ett konto som tillhör låntagaren som lånet ska betalas ut till.
 

Anna akesson

Ny medlem
Poäng: 6
Blev medlem
9 Oktober 2020
Meddelanden
4
Mottagna reaktioner
1
Poäng
6
Vad jag vet så sätter de bara in på låntagarens konto. De verifierar med låntagarens bank och kontrollerar att det är ett konto som tillhör låntagaren som lånet ska betalas ut till.

Hon har kollat med banken så det är ok att sätta in på mitt konto. Jag frågade banken om hur de såg på det hela, men fick inget mer svar än att det är ok att hon sätter in lånet på mig. Hon har själv inget bankkonto i sverige och ansåg det jobbigt att skaffa. Jag litar på att hon betalar, men blev ändå fundersam OM något oförutsett händer.
 

Ankki55

V.I.P
Poäng: 327
Blev medlem
2 Februari 2019
Meddelanden
362
Mottagna reaktioner
148
Poäng
327
Ok, vilken bank är det din kompis lånar ifrån?
 

Ankki55

V.I.P
Poäng: 327
Blev medlem
2 Februari 2019
Meddelanden
362
Mottagna reaktioner
148
Poäng
327
En utländsk bank som ska sätta in på ett svenskt konto dvs ditt konto?
 

Anna akesson

Ny medlem
Poäng: 6
Blev medlem
9 Oktober 2020
Meddelanden
4
Mottagna reaktioner
1
Poäng
6
En utländsk bank som ska sätta in på ett svenskt konto dvs ditt konto?
Japp hon är från Spanien och har fått beviljat ett studielån där. Bor nu hos mig medan hon pluggar, men har ännu inte skaffat ett eget bankkonto. Hade hon det hade allt varit lättare. Eftersom jag bara känt henne någon månad och hon lätt kan dra tillbaka till Spanien så tänkte jag kolla här om någon visste hur det låg till om så blev fallet. Verkar dock inte som någon vet så får väl chansa och hoppas på det bästa.
 

Floppen

V.I.P
Poäng: 477
Blev medlem
1 September 2018
Meddelanden
469
Mottagna reaktioner
363
Poäng
477
Chansa och hoppas på det bästa är ju vattentätt. Finns ingen i dagens samhälle som hamnat i skiten med den inställningen. Eller? Hur vet du att pengarna kommer från ett studielån och inte ett bedrägeri eller liknande? Penningtvättslagen är jävligt snäv och den kan man väldigt lätt åka på. Vill inte måla fan på väggen, men det finns faktiskt en hel del som lagförts bara för att de velat hjälpa till och att ”de chansat och hoppats på det bästa”!
 
Ta en titt i Lånforums guide för bästa samlingslån, där finns svar på de vanligaste frågorna runt samlingslån.
Topp